NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Basztowa, Ksenia & Iwanowa, Wikoria - "Siła złego na jednego"

Žamboch, Miroslav - "Bakly. W objęciach śmierci", tom 2

Ukazały się

Schwartz, Alvin - "Kolejne upiorne opowieści po zmroku. Historie, które mrożą krew w żyłach"


 Radecki, Łukasz - "Odium"

 Mammay, Michael - "Przestrzeń"

 Zbierzchowski, Cezary - "Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej"

 Duncan, Emily A. - "Niegodziwi święci"

 Wlazło, Alicja - "Iskra"

 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

Linki

Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"
Wydawnictwo: Runa
Data wydania: Lipiec 2009
ISBN: 978-83-89595-52-2
Oprawa: miękka
Format: 125×195 mm
Liczba stron: 304
Cena: 29,50



Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"

„Zabójca czarownic” to zbiór opowiadań osadzonych – mniej więcej po połowie – w dwóch, charakterystycznych dla fantastyki sceneriach: na dalekich, egzotycznych planetach i w postapokaliptycznym świecie, w którym zabrakło człowieka. Pierwsze oferują przygodę i emocje podróży, drugie zabierają w nostalgiczne światy opuszczone przez ludzkość.
Krzysztof Kochański nie jest twórcą szczególnie płodnym. Ten pięćdziesięciokilkuletni autor, który zadebiutował przed trzydziestu laty, wydał dotychczas dwie powieści („Mageot”, „Baszta czarownic”) i dwa zbiory opowiadań („Zabójca czarownic”, „Drzwi do piekła”), wygrywając nimi kilka plebiscytów i zbierając kilka wyróżnień. Dość dobrze jest znany czytelnikom „Nowej Fantastyki”, gdzie jego opowiadania ukazują się, utrzymując zawsze solidny poziom. W internecie pojawiła się niedawno animacja zrealizowana w oparciu o opowiadanie „Dom spotyka chłopca”. To dowód na to, że twórczość Kochańskiego, choć nie przyniosła mu rozgłosu, potrafi zapadać w pamięć i inspirować.
„Zabójca czarownic” to zbiór ośmiu opowiadań o dość znacznym gatunkowym zróżnicowaniu. Ta liczba ma pewne znaczenie, bo w przypadku „Drzwi do piekła”, zbioru mieszczącego aż czternaście opowiadań, jednym z istotniejszych zarzutów były brak odpowiedniej literackiej przestrzeni oraz lapidarność opowieści zabijająca napięcie i klimat. W przypadku „Zabójcy czarownic” utwory są odczuwalnie dłuższe i zyskują na sile wyrazu.
Motywem powracającym w pierwszych trzech opowiadaniach jest obca planeta, zwykle zamieszkana już przez ludzi, tworzących odmienną, hermetyczną społeczność, pozostającą w szczątkowym lub żadnym związku z Ziemią. W „Zabójcy czarownic” bohater, wynajęty przez kolonistów i sprowadzony na planetę Chiropter, wyrusza tropem czarownicy w scenerii łączącej atrybuty science fiction z magią i złem. W podobnym nieco klimacie realizuje misję również bohater „Snu o potędze”, który ląduje w obcym świecie z zadaniem zapewnienie dostaw tajemniczego, lokalnego narkotyku. Z dala od Ziemi rozgrywa się również akcja „Łyżwiarza”, historia mężczyzny wyruszającego w czasie srogiej zimy po lek na mroźnicę, lokalną chorobę. W jakimś sensie obcy człowiekowi świat wirtualnej rzeczywistości, zapewniającej wieczne trwanie mieszkańcom jest również scenerią opowiadania „D.L.Net”.
Jako pierwsze schemat przełamuje „Rex” i wyścigi psów czterokołowych, utwór przenoszący już akcenty ku nieco melancholijnemu studium ludzkiej natury z osobliwej perspektywy świata, w którym zwierzęta wyposaża się w „zwierzomózgi”, umożliwiające im komunikację. Dziecko, automat, zwierzę – z takiej perspektywy Kochański studiuje świat i człowieka również w pozostałych opowiadaniach.
Akcja ostatnich trzech utworów zbioru rozgrywa się w postapokaliptycznym, wyludnionym świecie, w którym – na przekór beznadziei i rozsypanym w pył realiom – próbują funkcjonować niezwykłe stworzenia i mechanizmy: świstak komiwojażer („Interesy nie idą dobrze”), mobilny dom („Dom spotyka chłopca”) i mityczne stworzenie („Naletnik, Wąż Ognisty”). Każde z tych opowiadań na swój sposób pokazuje pustkę po człowieku. W każdym wyczuwalny jest intensywny klimat świata po katastrofie, zagubienie ludzkiej infrastruktury wobec nieobecności twórcy, swoista melancholia i gorzki, oddziałujący na wyobraźnię klimat.
„Zabójcę czarownic” łatwiej dziś znaleźć w składach taniej książki niż na księgarnianych półkach, ale warto się za tym tytułem rozejrzeć. Zbiór opowiadań Kochańskiego to interesujące pomysły, nieszablonowi bohaterowie, wyrazisty nastrój i garść inspirujących refleksji – więcej, niż można by się spodziewać po ośmiu opowiadaniach z przykurzonej książki nieco zapomnianego autora.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2011-07-18 20:43:08
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wojnę makową"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Chiang, Ted - "Wydech"


 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 1

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 2

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS