NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Zelazny, Roger - "Aleja Potępienia" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Zembaty, Wojciech - "Głodne Słońce. Ołtarz i krew"

Ukazały się

Gwynne, John - "Zgliszcza"


 Bardugo, Leigh - "Oblężenie i nawałnica"

 Przechrzta, Adam - "Gambit Wielopolskiego" (Fabryka Słów)

 King, Stephen - "To" (druga okładka filmowa)

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Zahn, Timothy - "Ostatni rozkaz"

 Sanderson, Brandon - "Legion. Kłamstwa patrzącego"

 Johnson, Daisy - "Pod powierzchnią"

Imprezy

Copernicon 2019
Od: 2019-09-13
Do: 2019-09-15

Linki

Ćwiek, Jakub - "Krzyż Południa. Rozdroża"
Wydawnictwo: Bellona, Runa
Cykl: Ćwiek, Jakub - "Krzyż Południa"
Data wydania: Czerwiec 2010
ISBN: ISBN 978-83-89595-63-8
Oprawa: miękka
Format: 125 ×195 mm
Liczba stron: 336
Cena: 29.90 zł
Tom cyklu: 1



Ćwiek, Jakub - "Krzyż Południa. Rozdroża"

Preludium pod Gettysburgiem


Jakub Ćwiek, choć zadebiutował stosunkowo niedawno, bo pięć lat temu, ma już całkiem obszerny dorobek pisarski, w skład którego wchodzą zarówno powieści, jak i zbiory opowiadań. Co prawda zwykle nie jest wymieniany wśród autorów, takich jak na przykład Andrzej Pilipiuk, którzy wydają książkę za książką, ale patrząc na tempo ukazywania się kolejnych tytułów, nie sposób oprzeć się wrażeniu, iż Ćwiekowi nie brakuje pomysłów ani czasu na ich realizację.
Charakterystyczne dla autora „Kłamcy” jest również to, że zanim skończy jeden projekt, zaczyna tworzyć następny; czasem są to pojedyncze powieści, takie jak na przykład „Liżąc ostrze”, a czasem książki rozpoczynające większą całość. Tak było niedawno z „Ofensywą szulerów” i podobnie dzieje się teraz: „Krzyż Południa. Rozdroża” rozpoczyna nowy cykl w dorobku Ćwieka, tym razem dziejący się podczas wojny secesyjnej. Głównym bohaterem, choć nie zawsze stojącym na pierwszym planie, jest konfederacki oficer Jeremiah Cross, zwany Krzyżem Południa; legenda za życia. Czytelnik poznaje go takim, jakim widzą go towarzysze broni i wrogowie – autor nie rzuca światła na prawdziwe motywacje Crossa, nie pozostawia na razie nawet zbyt wielu poszlak. Niemniej, jeśli nawet któryś wątek nie dotyczy bezpośrednio głównego bohatera, należy domniemywać, że w przyszłości powiązany zostanie z jego losem. Cross, jak każda wielka postać, zdaje się ogniskować wydarzenia i skupiać je wokół siebie.
Książki Ćwieka nie należy rozpatrywać w kategorii powieści historycznej. Autor co prawda oparł realia swej książki na faktach, ale gdzieniegdzie je podkolorował, a gdzie indziej pozmieniał; wszystko w zależności od potrzeb fabularnych. Na przykład znaczą część książki zajmuje opis bitwy pod Gettysburgiem, ale nie należy go traktować jako wiernej relacji historycznej; tym bardziej, iż autor skupia się na działaniach pojedynczych postaci, a nie pokazaniu całościowego obrazu starcia. To zresztą jest charakterystyczne dla całości powieści; tło historyczne buduje klimat i osadza niejako akcję w czasie i przestrzeni, ale fabuła podąża zupełnie inną, wymyśloną przez autora drogą. Przykładem niech będzie wprowadzenie postaci barona Samediego, który zaczyna podburzać niewolników z Południa; podobnych dodatków w książce jest o wiele więcej.
Ostatnimi czasy w naszym kraju renesans przeżywa steampunk. Być może jest to określenie nieco na wyrost, ale w prasie i dyskusjach sieciowych1) temat był poruszany kilkukrotnie; pojawiły się również pierwsze próby literackie. Nic dziwnego więc, że w „Krzyżu Południa. Rozdrożu” wplecione zostały jego elementy – na razie skromne, ale należy się spodziewać, że nabiorą znaczenia w przyszłości. Na dobrą sprawę Ćwiek wraca do korzeni tego subgatunku, który wyewoluował z powieści dziejących się w Stanach Zjednoczonych mniej więcej w okresie wojny secesyjnej, choć zwykle akcja była prowadzona na Dzikim Zachodzie, a nie podczas działań wojennych. Być może pewną inspiracją dla autora były również filmy, takie jak na przykład „Wild Wild West”? Zresztą nawiązań i inspiracji tekstami kultury jest w „Krzyżu Południa. Rozdroża” jest znacznie więcej. Razem ze sporą dawką humoru jest to wizytówka Ćwieka; fani jego twórczości powinni być zadowoleni.
Główny zarzut, jaki można postawić omawianej książce, dotyczy jej formy i wynikającej z niej treści. W przypadku „Krzyża Południa. Rozdroży” moim zdaniem nie można mówić o powieści; prędzej o rozbudowanym prologu do większej całości. W książce pojawia się kilka wątków, które nie zaczęły się jeszcze zazębiać. Wiele miejsca poświęcone zostało retrospekcjom, opowieściom i wspomnieniom dotyczącym głównie przeszłości tytułowego bohatera. Wiele z nich jest interesujących, pasujących formą do gawęd przy obozowym ognisku, ale ich nagromadzenie negatywnie wpływa na obraz całości. W rezultacie wiele elementów zostało ledwie zaznaczonych i czytelnik nie wie, czy to autor potraktował je po łebkach, czy też będą rozwinięte i nabiorą znaczenie w późniejszej fazie cyklu.
„Krzyż Południa. Rozdroża” jest książką obiecującą... i tylko obiecującą, bo prawdziwą wartość serii będzie można poznać dopiero w następnych tomach, kiedy nastąpi rozwinięcie wątków. W obecnej formie, niejako półproduktu, można jedynie wysnuwać pewne przypuszczenia, ale do kategorycznej i jednoznacznej oceny posunąć się nie odważę. W skrócie więc: plus za pomysły, minus za urwanie fabuły zanim się tak naprawdę zaczęła. Nie jest to pierwszy taki przypadek w twórczości Ćwieka (także „Ochłap sztandaru” i „Ofensywa szulerów” kończą się jak przecięte nożem), ale mam nadzieję, iż ostatni. Biorąc pod uwagę porozpoczynane serie autora, czekanie na ich zakończenie może doprowadzić czytelników do irytacji.


1) Na naszej stronie można przeczytać jeden z artykułów poświęconych steampunkowi.




Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2010-07-03 18:18:25
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"


 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

 Ziębiński, Robert - "Stephen King. Instrukcja obsługi"

 Dukaj, Jacek - "Po piśmie"

 Banks, Iain M. - "Wspomnij Phlebasa"

 Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

Fragmenty

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS