Patronat
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Ukazały się
Grimwood, Ken - "Powtórka" (wyd. 2024)
Psuty, Danuta - "Ludzie bez dusz"
Jordan, Robert; Sanderson , Brandon - "Pomruki burzy"
Martin, George R. R. - "Gra o tron" (wyd. 2024)
Wyrzykowski, Adam - "Klątwa Czarnoboga"
Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"
Kagawa, Julie - "Dusza miecza"
Pupin, Andrzej - "Szepty ciemności"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Solaris Cykl: Ford, Jeffrey - "Cley"Tytuł oryginału: The Beyond Tłumaczenie: Martyna Plisenko Data wydania: Styczeń 2010 Wydanie: I ISBN: 978-83-7590-008-8 Oprawa: miękka Format: 125 x 195 mm Liczba stron: 262 Cena: 32,90 zł Tom cyklu: 3
|
Przygodowe spojrzenie w naturę człowieczeństwa
„Rubieże” to trzecia i ostatnia, po „Fizjonomice” i „W labiryncie pamięci”, powieść Jeffreya Forda, składająca się na cykl o (byłym) fizjonomiście, Cleyu. Po jej lekturze można śmiało stwierdzić, że dwie wcześniejsze książki miały doprowadzić postacie do konkretnej sytuacji, której rozwiązanie następuje właśnie w „Rubieżach”; jest to więc powieść stanowiąca kulminację serii i udanie podsumowująca całość.
Powieść jest napisana w formie relacji demona Misrixa z wizji na temat Cleya podróżującego przez tytułowe Rubieże. Jak sam narrator zaznacza na wstępie, forma uzyskania wiedzy o podróżach głównego bohatera cyklu wymusza nieco chaotyczną i niespójną formę relacji. Faktycznie, miejscami czytelnik ma do czynienia jedynie z obrazami, przebitkami wydarzeń słabo ze sobą powiązanych. Jednakże nawet z tej, pozornie nieuporządkowanej, relacji wyłania się pełny obraz; nie bez znaczenia jest również fakt, iż jednak dużymi partiami tekstu opowieść jest całkiem spójna i wyrazista. Z jednej strony pozwala to czytelnikowi na solidne wgryzienie się w treść książki, a z drugiej jednak pozbawia ją pewnego uroku, pełnego niedopowiedzeń – choć, należy zaznaczyć, że Ford nawet w jednorodnych partiach tekstu pozostawia wolność interpretacji. Dzięki temu odbiorca może cały czas spekulować i snuć domysły.
Relacja z przygód Cleya jest przedzielona jakby pamiętnikiem Mistrixa, w którym opowiada on o swoim życiu w ruinach Dobrze Skonstruowanego Miasta, a także o relacjach z ludźmi. Jest to z jednej strony budująca, a z drugiej gorzka opowieść; udanie korespondująca z losami Cleya. Właśnie ten dwugłos, śledzenie emocji i doznań demona w świecie ludzi oraz człowieka w krainie demonów, stanowi jeden z największych atutów książki. Obaj poszukują spokoju duszy, wybaczenia i akceptacji. Ford po mistrzowsku przedstawia drążące ich dylematy: poprzez podróże i kontakty z galerią różnorodnych postaci starają się dociec natury człowieczeństwa,czyli tego, co odróżnia ludzi od zwierząt.
Przedstawienie sytuacji dwóch bohaterów książki spycha na dalszy plan – przynajmniej w moich oczach – fabułę powieści. Mam wrażenie, że pełni ona rolę drugorzędną, służebną w stosunku do wewnętrznych przeżyć Cleya i Misrixa. Mimo tego, paradoksalnie, mam wrażenie, że jest to najbardziej przygodowa z książek w cyklu; głównie dzięki wątkom zogniskowanym wokół Cleya. Ford w tym miejscu korzysta z popularnego w fantastyce motywu podróży-drogi, podczas której każde kolejne spotkanie i wydarzenie wnosi coś do osobowości głównego bohatera. Jeśli nawet początkowo wydają się one nieznaczące, to w świetle następnych mogą nabrać niespodziewanego wrażenia. Abstrahując jednak od wpływu wydarzeń na osobowość postaci, w „Rubieżach” i tak dzieje się całkiem sporo: są dziwne rytuały, opisy walk, intryga i tajemnica mająca wpływ na cały świat.
Ford potrafi pisać w sposób niejednoznaczny i niebanalny o pozornie powszechnie znanych prawdach. W jego pisarstwie nie ma moralizatorstwa. Ba, nie ma nawet jednoznacznego rozgraniczenia między dobrem a złem, jednakże po lekturze jego utworów czytelnik intuicyjnie wyczuwa, której postawie jest autorowi bliżej – co jest według niego kwintesencją człowieczeństwa. Dzięki wyważeniu akcentów i nieprzeciętnym umiejętnościom literackim Ford jest w stanie stworzyć powieść, która fascynuje i porusza na wielu poziomach.
Z jeden strony szkoda trochę, że „Rubieże” kończą cykl o Cleyu; wszakże stosunkowo niewiele jest równie interesujących cykli wydawanych w Polsce. Z drugiej strony jednak trzeci tom cyklu stanowi idealne zakończenie serii; rozwiązując kluczowe wątki, pozostawiając silny akcent na koniec, a jednocześnie pozwalający czytelnikowi na snucie domysłów i przypuszczeń, gdyż nie wszystkie szczegóły zostały do końca wyjaśnione. Pozostaje więc pożegnać się z Cleyem z uczuciem satysfakcji po lekturze i mieć nadzieję, że w przyszłości rodzimi wydawcy zdecydują się na wydanie jeszcze innych książek Forda.
Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka
Dodano: 2010-03-11 18:03:28
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|