NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

Jordan, Robert - "Oko Świata" (wersja filmowa)

Ukazały się

Przybyłek, Marcin Sergiusz - "Symfonia życia"


 Gwynne, John - "Zgliszcza"

 Bardugo, Leigh - "Oblężenie i nawałnica"

 Przechrzta, Adam - "Gambit Wielopolskiego" (Fabryka Słów)

 King, Stephen - "To" (druga okładka filmowa)

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Zahn, Timothy - "Ostatni rozkaz"

 Sanderson, Brandon - "Legion. Kłamstwa patrzącego"

Imprezy

Copernicon 2019
Od: 2019-09-13
Do: 2019-09-15

Linki

Ciećwierz, Paweł - "Nekrofikcje"
Wydawnictwo: SuperNowa
Cykl: Ciećwierz, Paweł - "Nekrofikcje"
Data wydania: Sierpień 2009
ISBN: 978-83-7578-020-8
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 430



Ciećwierz, Paweł - "Nekrofikcje"

Dla wielu czytelników „Nekrofikcje” zapewne okażą się zaskoczeniem. Literacką podróż w klimaty grozy zwiastuje i mroczna okładka (niezwykłej urody, zresztą), i blurb zapowiadający fabułę osadzoną w Mgławie, „gnijącym od wewnątrz mieście tysiąca koszmarów”.
Tymczasem książka Pawła Ciećwierza to zbiór opowiadań, które należałoby zaklasyfikować do sensacji. Dominuje w niej wartka akcja, a bohater co i raz wikła się w śmiertelnie niebezpieczne tarapaty, z których – bo jakże by inaczej – cudem wychodzi cało. Wszystkie opowiadania łączy postać Brighelli, „kanciarza, ćpuna i nekromanty” z lekkim podejściem do życia i moralności, cynicznym poczuciem humoru oraz skłonnością do wszelkiej maści używek.
W ośmiu opowiadaniach Brighella zdąży (między innymi): trafić do więzienia inkwizycji („Skorpion”), stawić czoła hordzie zombie („Śnigrobek”), narobić sobie kłopotów przy pokerowym stoliku i wykaraskać się z nich dzięki narkotykom („Hedonka – historia miłosna”), rozwikłać zagadkę tajemniczych dragów („Dziewiąte życie w pamięci”), a także odwiedzić Afrykę („Marokaina”) i Indie („Indi”) oraz zostać zatrudniony tam, gdzie skapitulowali kościelni egzorcyści („Sztukmistrz”).
Element grozy występuje tu raczej w postaci pewnych akcentów i atrybutów, nie służących jednak budowaniu atmosfery strachu. Wręcz przeciwnie – w „Nekrofikcjach” niemało jest groteski. Świat przedstawiony to wariacja na temat współczesnej Polski, tyle że z karykaturalnie przerysowaną rolą Kościoła i zaściankowej mentalności. Przypomina to trochę kraj widziany przez pryzmat gazet z gatunku „Nie” i „Nigdy więcej”.
W polskiej fantastyce relatywnie często pojawiają się ślady prawicowych fobii – obawa przed totalitaryzmem, omnipotencją władzy, inwigilacją i indoktrynacją. Na tych motywach niejednokrotnie opierali się chociażby Wolski i Ziemkiewicz, a prawicowe poglądy zdradzają też Grzędowicz i Pilipiuk. Proza Pawła Ciećwierza to rzadka okazja, by wreszcie dowiedzieć się, czego obawia się lewica.
I oto na liście lewicowych fobii znajdziemy: wszechwładzę Kościoła, Instytuty Inkwizycji, w których torturuje się heretyków, społeczną agresję i nietolerancję, glany wyłamujące drzwi o świcie, religijny fanatyzm, prowincjonalną mentalność, polowania na czarownice, stosy palonych książek, sojusz tronu, ołtarza i wielkiego kapitału, luksusowe rezydencje księży, posterunki Moralnej Opieki, pełne zakapturzonych łysych osobników z bejsbolami i szczerbcami naszytymi na kurtki, oraz wznoszone za pieniądze podatników kościoły, przysłaniające szerokie horyzonty wolnomyślicieli.
Niestety, ten krajobraz nie wydaje się być szczególnie wiarygodny. Może przez niespójność wizji, w której kler dzierży władzę i tonie w luksusie, a zarazem kipi religijnym fanatyzmem (co raczej rzadko idzie ze sobą w parze)? Może dlatego, że to właśnie przedstawiciele uciskanej rzekomo mniejszości kładą tu pokotem całe zastępy bogobojnych obywateli? A może dlatego, że autor zbyt intensywnie miesza konwencje, by w efekcie nie stworzyć ani mrożącej krew w żyłach grozy, ani błyskotliwej satyry?
Nie pomagają też książce moralizujące fragmenty i kilka drętwych dialogów, z których dowiadujemy się, że Kościół Katolicki wypaczył nauczanie Jezusa. Tak czy siak – jest to tylko jedna z instytucji, czerpiących z tajemniczych, przedwiecznych mocy, których emanacje spotykamy we wszystkich epokach, kulturach i wierzeniach (taka relatywistyczno-newage’owa interpretacja rzeczywistości).
„Nekrofikcjom” nie sposób odmówić oryginalności. Niestety, wydaje się, że Paweł Ciećwierz padł ofiarą własnych ambicji. Próbował połączyć sensacyjne czytadło z polityczną satyrą i domieszką klimatów grozy. O ile akcja wyszła nadzwyczaj potoczysta, o tyle satyra i groza wzajemnie zneutralizowały swoje oddziaływanie i z „Nekrofikcji” uczyniły pokracznego literackiego Frankensteina.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2009-12-16 23:08:21
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"


 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

 Ziębiński, Robert - "Stephen King. Instrukcja obsługi"

 Dukaj, Jacek - "Po piśmie"

 Banks, Iain M. - "Wspomnij Phlebasa"

 Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"

Fragmenty

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS